
طبق مطالعهای جدید از شرکت مشاورهای Accenture، مردم بهشکل عجیبی به هوش مصنوعی اعتماد میکنند و آن را نه فقط بهعنوان ابزار بلکه بهعنوان مشاور، دوست و حتی همراهی احساسی میبینند.
هوش مصنوعی چگونه در دلها جا باز کرد؟
بر اساس نظرسنجیها حدود ۷۲٪ از مصرفکنندگان به طور منظم از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند و جالب اینکه ۳۶٪ از آنها AI را به عنوان یک «دوست خوب» میدانند.
حالا تعامل با هوش مصنوعی فراتر از پرسش و پاسخ ساده است. ۹۴٪ از کاربران فعال گفتهاند که برای رسیدن به اهداف شخصیشان به AI اعتماد کردهاند یا مایلند این کار را انجام دهند. همچنین ۸۷٪ نیز برای دریافت مشاوره در زمینه روابط اجتماعی یا عاطفی به سراغ هوش مصنوعی رفتهاند.این ارتباط عاطفی آنقدر مهم است که بیش از یکسوم کاربران گفتهاند که حاضرند برند هوش مصنوعی محبوب خود را با برندی دیگر که به آنها «احساس خاص بودن» بدهد عوض کنند. این نشان میدهد که علاوه بر کارایی، احساسات در این دنیا حرف اول را میزند.
از پیشنهاد تا پشتیبانی: تسخیر کامل خرید توسط AI
هوش مصنوعی بازار خرید را نیز به تسخیر خود درآورده است. اکنون از هر دو نفر، یکی نفر از AI برای تصمیمگیری در خرید کمک میگیرد. حتی ۹٪ از کاربران، AI را قابل اعتمادترین منبع برای دریافت پیشنهاد خرید میدانند؛ بالاتر از شبکههای اجتماعی و حتی خانواده و دوستان.
در میان کاربران فعال ۱۸٪ هوش مصنوعی را به عنوان نخستین مرجع دریافت پیشنهادهای خرید معرفی کردهاند، در حالی که فروشگاههای فیزیکی با ۱۹٪ در رقابت تنگاتنگی قرار دارند.
همچنین ۷۵٪ از مصرفکنندگان اعلام کردهاند که مایلند از یک خریدار شخصی مبتنی بر AI (ابزاری که نیازهایشان را بفهمد و مطابق با آنها پیشنهاد دهد) استفاده کنند.مطالعه Accenture تأکید میکند که برندها دیگر نباید فقط انسانها را هدف بگیرند، بلکه باید الگوریتمهایی را متقاعد کنند که به جای انسانها تصمیم میگیرند.در آینده نزدیک دیگر مشخصات فنی یا قیمت پایین نمیتواند برندها را متمایز کند. چیزی که اهمیت پیدا میکند دسترسی انحصاری، محتوای منحصربهفرد و تجربیات عمیق و سبکزندگیمحور است.
AI تصمیمگیرنده آینده است؛ از پیشنهاد محصول و مقایسه گرفته تا تسهیل مراحل پرداخت و پشتیبانی پس از خرید، هوش مصنوعی همه چیز را به تسخیر خود درمیآورد.
هوش مصنوعی فقط یک ابزار نیست
هوش مصنوعی حالا یک واقعیت است، نه یک پیشبینی علمیتخیلی. این فناوری در حال تبدیل شدن به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره ماست؛ از مشاوره عاطفی تا خرید و تصمیمگیریهای کلان.برندهایی که این تغییر را درک نکنند، احتمالا جای خود را به آنهایی خواهند داد که بتوانند همدلانه با الگوریتمها ارتباط برقرار کنند؛ چرا که در آینده نه فقط مشتریان، بلکه هوش مصنوعی است که انتخاب میکند.