
روشهای رونق کسبوکار کوچک شما
هیچ یک،بازاریابی برای بقای هر کسبوکار مهم است. چه کسبوکارهای محلی و چه کسبوکارهای بسیار بزرگ که با تمام کشورهای دنیا ارتباط دارند. متاسفانه در کسبوکارهای کوچک، بازاریابی برای صاحب کار اغلب در اولویتهای بعدی قرار میگیرد. در اینجا به پنج روش اشاره میکنم که میتواند کسبوکار کوچک شما را رونق دهد.
از رقیبان خود یاد بگیرید.
شما برای شروع باید به رقیبان اصلی خود و کارهایی که آنها انجام میدهند نگاه کنید. ببینید آنها چگونه مشتری جذب میکنند، چه کارهایی میکنند و چه کارهایی نمیکنند. درباره آن تحقیق کنید. اگر شما میخواهید یک کار مبتنی بر محل مانند رستوران را افتتاح کنید، تحقیق رقیب ممکن است شامل بازدید از مراکز دیگر، تشخیص کیفیت، خدمات، زیباشناختی و عوامل دیگر برای متمایزکردن کسبوکار خود باشد.اسکور میگوید: این یک فرصت فوقالعاده برای معرفی خود به صاحبان کسبوکارهای محلی است. از طرفی، اگر شما یک تجارت الکترونیک داشته باشید بسیاری از تحقیقات را آنلاین انجام خواهید داد.از مستندکردن یافتههای خود اطمینان پیدا کنید؛ میتوانید برای نشاندادن نقاط قوت و ضعف خود در کنار رقیبانتان یک نمودار ایجاد کنید. مثلا، ممکن است به این برسید که شما تنها رستوراندار در این منطقه هستید که یک برنامه وفاداری برای جذب مشتری ندارد، وقت آن است که این را در کار خود قرار دهید.
یک حضور آنلاین قوی ایجاد کنید.
یک بخش مهم بازاریابی امروز، توسعه حضور آنلاین است. شما ممکن است تشخیص دهید که رستوران محلی شما نیازی به حضور آنلاین نداشته باشد، چون مشتریهایتان محلی هستند. برعکس، شما میتوانید مشتریان جدید در این منطقه و فراتر از آن را جذب کنید. بهتر است بدانید که یکسوم همه جستوجوهای موبایلی محلی هستند و 78 درصد آنها منجر به خریدهای آفلاین میشوند. شما میخواهید زمانی که مردم به دنبال یک کسبوکار در این منطقه هستند شما را آنلاین و در دسترس ببینند. چه آنلاین در گوگل، فیسبوک یا در اینستاگرام. شما از قبل به واسطه تحقیق رقبا ایدهای از نحوه حضور آنلاین کسبوکارهای دیگر در این منطقه دارید. از رقیبان خود الهام بگیرید و تلاشتان را به منظور دوام کار خود بهبود دهید.
نظرات و پیشنهادات را جمعآوری کنید.
بخش مهمی از حضور آنلاین شما ارزیابیهای آنلاین است. ارزیابیها در زمان رتبهبندی جستوجوهای محلی و کسب مشتریان جدید حیاتی هستند. بر اساس تحقیقات 72 درصد میگویند که ارزیابیهای مثبت باعث اعتماد بیشتر مردم به یک کسبوکار محلی میشود. علاوه بر آن، 92 درصد مصرفکنندگان میگویند که اگر یک کسبوکار محلی حداقل چهار ستاره داشته باشد آنها از آن استفاده خواهند کرد.داشتن ارزیابیهای مثبت برای نام کسبوکار شما یک ابزار فوقالعاده محکم است، بنابراین بخشی از استراتژی بازاریابی شما باید به سمت جمعآوری ارزیابیها از مشتریان کنونیتان جهت داده شود. یک یا چند سیستم عامل را برای این کار انتخاب کنید. مهم است که به شکل فعال از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را به این سیستمعاملها بفرستند تا نظراتشان را به اشتراک بگذارند. مشتریان را در زمان مناسب به فعالیت وادارید، مثلا بعد از اینکه از خوردن غذایشان لذت بردند یا بعد از اینکه سفارش خود را از طریق پیک دریافت کردند. در نهایت، با نظرات منفی یا متوسط ناامید نشوید؛ اینها برای بهبود کارتان بسیار ارزشمند هستند.
مطبوعات را دنبال کنید.
شما مجبور نیستید کل بازاریابی را خودتان انجام دهید؛ در حقیقت یک روش کسب اطلاعات کسبوکار شما پوشش مطبوعات محلی است. ما درباره نیویورکتایمز یا فوربس صحبت نمیکنیم اما با رسانههایی در منطقه خودتان شروع کنید که همیشه اخبار محلی را پوشش میدهند. معرفی خود را در رسانههای مختلف به اشتراک بگذارید. بسیاری از کسبوکارهای کوچک معرفیهای خردمندانهای دارند. بنابراین یک داستان را میسازند که نشان میدهد آنها چه کسانی هستند و ماموریت کسبوکارشان چیست. شما میخواهید یک داستان بزرگ با تصاویر شگفتانگیز داشته باشید. عکسهای حرفهای در داستانهای خبری به شما کمک میکند. همچنین میتوانید از آنها برای تصاویر پروفایل رسانههای اجتماعیتان استفاده کنید. بسته به صنعت شما، میتوانید نمونهای از محصولاتتان را برای خبرنگاران ارسال کنید.
مشتریانتان را شگفتزده کنید.
بهترین مشتریان خود را به طرفداران خود تبدیل کنید. در حقیقت، تبلیغات دهانی 10 برابر موثرتر از تبلیغات سنتی هستند. شما باید فراتر از انتظارات مشتریانتان بروید. برنامه توسعه کسبوکار میسوری میگوید: ظاهرا همه کسبوکارهای کوچک یک لبه دارند. آنها یک روش برای متمایزکردن خود پیدا کردهاند، تا مشتریانشان را شگفتزده کنند. شما باید مشتریانتان را خوشحال و شگفتزده کنید. میتوانید برای آنها کارتپستال یا یک هدیه ویژه خرید ارسال کنید. شاید شما یک گارانتی مادامالعمر داشته باشید یا همه مشتریانتان را با اسم کوچک بشناسید. به خلاقانهترین روش برای به وجدآوردن مشتریانتان فکر کنید. نه تنها به شما وفادار میمانند بلکه آن را در میان دیگران پخش میکنند.