
میبوت
درحالیکه خودروسازان بزرگ تقریباً ایده تولید خودروهای ارزانقیمت را کنار گذاشتهاند، استارتاپها در تلاشاند تا این خلأ را پر کنند. در آمریکا، شرکت اسلیت اتو یک پیکاپ ماژولار با قیمت حدود ۲۷ هزار دلار معرفی کرده که برای بازار عاشق پیکاپهای این کشور، قیمتی شگفتانگیز است. در اروپا، سیتروئن مدل آمی را عرضه کرده که یک چهارچرخه سبک، کوچک و مقرونبهصرفه است. در ژاپن نیز، شرکت KG موتورز در هیروشیما، خودروی الکتریکی تکنفرهای با نام میبوت را با قیمت تقریبی ۷, ۶۵۰ دلار معرفی کرده که نگاهها را بهسوی اقیانوس آرام معطوف کرده است. مشابه پیکاپ اسلیت که خلأ بازار آمریکا را هدف قرار داده، میبوت نیز همین نقش را در ژاپن ایفا میکند. KG موتورز این خودرو را عمدتاً برای سالمندان روستایی با دسترسی محدود به حملونقل عمومی و جوانان شهری که در خیابانهای باریک ژاپن رانندگی میکنند، طراحی کرده است.
میبوت با طراحی ساده و ساخت آسان، کاملاً کاربردی است. ظاهر متقارن آن، حس و حال نوستالژیک دهه ۸۰ میلادی را تداعی میکند. داخل کابین، یک صندلی تکنفره، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با قابلیت بهروزرسانی از راه دور در سمت چپ و مجموعهای از کلیدها در سمت راست قرار دارد. این خودرو از یک موتور الکتریکی در عقب با قدرت ۶.۷ اسب بخار (۰.۸۰ اسب بخار در حالت مداوم) و باتری LFP با ظرفیت ۷.۶۸ کیلووات ساعت بهره میبرد. حداکثر سرعت میبوت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و با سرعت ثابت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، میتواند مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. شارژ کامل باتری با پریز استاندارد ۱۰۰ ولتی ژاپن حدود ۵ ساعت طول میکشد و از شارژ سطح ۲ یا ۳ پشتیبانی نمیکند. بااینحال، میبوت بهصورت استاندارد به سیستم تهویه و بخاری مجهز است و فضای بار کافی برای دو مخزن ۱۸ لیتری نفت سفید دارد.
برخلاف کیکارهای بزرگتر، میبوت بر اساس مقررات «مینیکارهای اصلی» ژاپن ساخته شده است. KG موتورز معتقد است بسیاری از خودروهای ژاپنی برای نیازهای واقعی رانندگان این کشور بیشازحد پیچیده و بزرگ هستند. طبق قوانین ژاپن، مینیکارهایی مثل میبوت باید کمتر از ۲.۵ متر طول، ۱.۳ متر عرض و ۲ میلیمتر ارتفاع داشته باشند، تنها یک سرنشین را حمل کنند و در صورت الکتریکی بودن، موتور آنها حداکثر ۰.۸ اسب بخار توان مداوم داشته باشد. رانندگان میبوت باید بهتنهایی رانندگی کنند (اگرچه شرکت اجازه حمل حیوانات خانگی در فضای بار را میدهد). مزایای مینیکارها شامل بیمه ارزانتر، عدم نیاز به ارائه مدرک داشتن جای پارک و معافیت از بازرسیهای دورهای است.
KG موتورز اعلام کرده که تاکنون ۲,۲۵۰ سفارش قطعی برای میبوت دریافت کرده و این خودرو در مسیر پیشی گرفتن از فروش خودروهای الکتریکی تویوتا در ژاپن قرار دارد. در آمریکا نیز، اسلیت اتو ادعا میکند ۱۰۰ هزار رزرو برای پیکاپ الکتریکی ارزانقیمت خود دریافت کرده است. میبوت با طراحی خلاقانه، قیمت پایین و تطابق با نیازهای خاص بازار ژاپن، نهتنها توجهها را جلب کرده بلکه نشان داده که خودروهای کوچک و ساده میتوانند آیندهای روشن در دنیای الکتریکی داشته باشند.