
در این مطلب به معرفی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی بی ام و iX1 وارداتی میپردازیم و ارزش خرید این کراس اوور برقی را بررسی میکنیم.
واردات خودرو تا مدتی پیش ممنوع بود و بسیاری از متقاضیان خرید خودروهای خارجی حتی فکرش را هم نمیکردند روزی برسد که بتوانند سوار محصولات بی ام و، هوندا، نیسان و فولکس واگن شوند. امروز این رویا به حقیقت پیوسته و شرکتهای واردکننده یکی پس از دیگری در حال واردات خودرو هستند. البته بعضی از خودروها مثل بی ام و، صرفا برای جانبازان محترم وارد میشوند و از آنجایی که این عزیزان بودجه کافی برای خرید ندارند، حوالههای خود را در بازار میفروشند.
معرفی بی ام و iX1 وارداتی
همزمان با رونق گرفتن واردات و امکان عرضه خودرو برای جانبازان با شرایط خاص، پرشیا خودرو به عنوان نماینده رسمی بی ام و در ایران، سراغ بعضی از محصولات این کمپانی آلمانی رفت و توانست چند کراس اوور جذاب و خیره کننده از جمله بی ام و iX1 را به ایران بیاورد. البته قیمت این خودروها نجومی بوده و وقتی حوالهها در بازار آزاد به فروش میرسند، وضعیت به مراتب بدتر میشود.
خودروسازان اروپا و به ویژه آلمان، تبحر و تخصص بالایی در حوزه طراحی و ساخت خودروهای لوکس و پرآپشن دارند. مرسدس بنز، پورشه، فولکس واگن و بی ام و در زمره بهترین خودروسازان جهان قرار دارند و موفقیتهای آنها بر هیچ کس پوشیده نیست. محبوبیت محصولات این شرکتها زمانی مشخص میشود که میبینیم قیمت متوسط آنها از محصولات باکیفیت و پرچمدار خودروهای ژاپنی و آمریکایی بیشتر هستند.
جالب است بدانید که کراس اوور بی ام و iX1، نسخه برقی شاسی بلند درون سوزی است که سال 2009 میلادی به بازار عرضه شد. البته مدل برقی از سال 2022 به بازار آمده و توانسته در سبد محصولات هیبریدی و بنزینی BMW خوش بدرخشد. از آنجایی که پرشیا خودرو برای واردات این محصول با محدودیت قیمت مواجه بوده، به نظر میرسد نسخه پایه آن وارد بازار خواهد شد.
طراحی ظاهری
در میان خودروهای مدرن بی ام و، iX1 چهرهای جذاب و اسپرتتر نسبت به نسلهای قبلی دارد. ظاهر این خودرو نسبت به نمونههای بنزینی تغییر چشمگیری نداشته، اما ویژگیهای خاص آن، باعث ایجاد تمایز میشود. چراغهای کشیده و جلوپنجره بزرگ از مهمترین مشخصههای طراحی iX1 هستند که هویت آن را برجسته میسازند.
در طراحی سپر جلو BMW iX1، رنگ آبی در برخی نسخهها به چشم میخورد که با قطعات پلاستیکی تیره رنگ ترکیب شده و ظاهری مدرن ایجاد کرده است. قاب فلزی براق و ستونهای کرومی جلوپنجره، حس یک خودرو لوکس و مجلل را منتقل میکنند. خطوط روی کاپوت و برشهای دقیق بدنه، نشان دهنده دقت بالا در طراحی بدنه هستند.
نمای جانبی این کراس اوور برقی نیز طراحی حرفهای و دقیق دارد. حجمدهی بدنه، خطوط درها، شیب نرم سقف، قاب فلزی اطراف پنجرهها و فرم آیرودینامیک دستگیرهها در کنار رینگهای ۲۰ اینچی، جلوهای چشمنواز ایجاد کردهاند. در مدلهای پایه از پلاستیک برای گلگیر و رکاب استفاده شده، اما نسخههای فول آپشن از تریم هماهنگ با بدنه بهره میبرند که ظاهر خودرو را یکدست و زیبا میکند.
چراغهای عقب بیامو iX1 با طراحی L شکل ارائه شدهاند که با زبان طراحی جدید باواریاییها هماهنگ است. استفاده از پلاستیک مشکی در سپر عقب ممکن است کمی از حس لوکس خودرو بکاهد، اما خطوط شکسته و فرم اسپرت آن باعث میشود نمای پشتی همچنان مدرن و جذاب باشد. آنتن کوسهای، بال عقب همرنگ بدنه و پنجره بزرگ عقب از ویژگیهایی هستند که در نگاه اول جلب توجه میکنند.
ابعاد محصول جذاب پرشیا خودرو شامل ۴۵۰۰ میلی متر طول، ۱۸۴۵ میلی متر عرض، ۱۶۴۲ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲۶۹۲ میلیمتر میشود. این ابعاد نشان میدهد که مدل جدید، نسبت به نسل پیشین X1 کمی بزرگتر شده و فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. طراحی ابعاد به گونهای انجام شده که تعادل میان راحتی و پویایی رانندگی حفظ شود.
فضای کابین
سبک طراحی فضای کابین بی ام و iX1 با نمایشگر بزرگ عمودی که روی داشبورد قرار گرفته، هویتی کاملا مدرن و خاص دارد. ترکیب این نمایشگر با کلاستر دیجیتال پشت فرمان، چهرهای پیشرفته و بهروز به کابین بخشیده است. دریچه هوای بزرگ رو به روی صندلی شاگرد در نگاه اول توی ذوق میزند، اما با لمس روکش نرم داشبورد و کیفیت خوب چرم استفاده شده، حس خوبی از لوکس بودن فضا به سرنشینان منتقل میشود.
کنسول میانی این کراس اوور اروپایی یکی از جذابترین بخشهای طراحی داخلی آن به شمار میرود که به صورت شناور طراحی شده است. این کنسول از داشبورد جداست و به همین دلیل محل قرار گرفتن جالیوانیها کمی دور از دسترس به نظر میرسد. فقدان کلیدهای فیزیکی و وابستگی کامل سیستم سرگرمی و امکانات به نمایشگر لمسی، نشان میدهد که iX1 به نسل جدید طراحی خودروهای برقی تعلق دارد.
فرمان کاملا گرد و ساده این خودرو از المانهای تکرار شونده در مدلهای مختلف این خودرو است. صندلیهای راحت با روکش چرمی باکیفیت، شرایطی دلپذیر برای سرنشینان فراهم میکنند. حتی در بخشهایی مانند تودریها و زیر داشبورد، از مواد نرم مشابه صندلیها استفاده شده که هماهنگی طراحی داخلی را افزایش داده است.
فضای کابین BMW iX1 برای چهار سرنشین قدبلند طراحی شده و جای کافی برای آنها وجود دارد. صندوق عقب با ظرفیت ۴۹۰ لیتر، امکان حمل وسایل و چمدان را برای سفرهای خانوادگی یا روزمره فراهم میسازد. مجموع این ویژگیها، نشان میدهد که iX1 تنها یک کراس اوور برقی نیست، بلکه ترکیبی از راحتی، فناوری و کیفیت را در قالب طراحی داخلی به نمایش گذاشته است.
قوای فنی و امکانات
دو نسخه بی ام و iX1 برای بازار ایران در نظر گرفته شده که از نظر توان فنی و نوع سیستم محرکه با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از آنها به صورت دیفرانسیل جلو طراحی شده و مدل دیگر از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد. همچنین هر دو مدل به گیربکس تک سرعته مجهز هستند و با شارژر خانگی اختصاصی بی ام و حدود 4 ساعت برای شارژ ۸۰ درصد باتری زمان نیاز دارند.
مدل اقتصادیتر این کراس اوور الکتریکی دارای یک موتور برقی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر است. باتری این خودرو ۶۶.۵ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و بسته به شرایط میتواند بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ کیلومتر مسافت طی کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۸.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این نسخه دارای وزن خالص ۱۸۶۵ کیلوگرم است.
علاوه بر این، نسخه قدرتمندتر این خودرو وارداتی با دو موتور و سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود و میتواند ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب این خودرو در مدت ۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و سقف سرعت آن برابر با ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن آن ۲۰۱۰ کیلوگرم بوده و باتری ۶۸ کیلووات ساعتی آن شعاع حرکتی بین ۴۲۰ تا ۴۴۰ کیلومتر را فراهم میسازد.
بی ام و iX1 وارداتی با مجموعهای کامل از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه میشود. نمایشگر اطلاعات روی شیشه (HUD)، سه حالت رانندگی، درب صندوق عقب برقی، پنل دیجیتال پشت فرمان و مانیتور لمسی یکپارچه، از جمله آپشنهای مهم این خودرو هستند. همچنین، صندلیهای برقی جلو با تنظیم در ۸ جهت، سیستم صوتی هارمن کاردن و کروز کنترل تطبیقی با ترمز اضطراری، رفاه راننده و سرنشینان را افزایش میدهند.
از دیگر تجهیزات ایمنی آن میتوان به کیسههای هوای جلو، جانبی، پردهای، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد لاستیکها، سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی و قابلیت حفظ خودرو در شیب یا اتوهلد اشاره کرد. این امکانات، iX1 را به گزینهای کامل و ایمن در میان کراساوورهای برقی بازار ایران تبدیل میکنند.
قیمت بی ام و iX1
ارزانترین نسخه بی ام و iX1 در بازار پکن با قیمت حدود ۴۰ هزار دلار به فروش میرسد. نسخههای پرچمدار این کراس اوور که امکانات بیشتری دارند، به دلیل قیمت بالاتر، شانس زیادی برای ورود به بازار ایران نخواهند داشت. حتی در صورتی که تخفیفهای گمرکی برای خودروهای برقی اعمال شود، قیمت نهایی برای خریدار ایرانی همچنان بالا خواهد بود.
برآوردها نشان میدهد که هزینه خرید نسخه پایه این محصول از شرکت پرشیا خودرو، کمتر از ۶ میلیارد تومان نخواهد بود. این قیمت، با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار و محاسبه هزینههای جانبی، برای خریداران اولیه اعمال میشود. در حالی که این مبلغ نسبت به قیمت جهانی خودرو بالا است، اما با توجه به وضعیت بازار ایران، چندان دور از انتظار نیست.
برای مقایسه، در حال حاضر نمونهی کمکار از بیامو X1 مدل ۲۰۱۷ در بازار ایران با قیمتی نزدیک به ۷ میلیارد تومان خرید و فروش میشود. مدلهای قدیمیتر نیز بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان ارزشگذاری شدهاند. با این روند، طبیعی است که نسخههای وارداتی از iX1 جدید نیز با قیمتی بسیار بالا عرضه شوند و تنها برای بخش محدودی از بازار ایران در دسترس باشند.
سخن پایانی
واردات خودروهای خارجی پس از مدتها ممنوعیت، بار دیگر به بازار ایران بازگشته و فرصت استفاده از برندهای معتبر جهانی مانند بی ام و، هوندا و فولکس واگن برای خریداران فراهم شده است. بی ام و iX1 که به عنوان یکی از کراس اوورهای برقی جذاب و لوکس به بازار ایران وارد شده، نمایندهای از پیشرفت تکنولوژی و طراحی مدرن شرکت آلمانی BMW است. این خودرو با ظاهری اسپرت و ابعاد مناسب، فضای داخلی مدرن و تجهیزات پیشرفته، توانسته جایگاه ویژهای در سبد محصولات پرشیا خودرو کسب کند.
از نظر فنی در دو نسخه با خروجیهای متفاوت عرضه شده که هر دو نسخه عملکرد قابل قبولی در زمینه شتاب، سرعت و شعاع حرکتی دارند. امکانات رفاهی و ایمنی شامل نمایشگرهای لمسی، سیستم صوتی هارمن کاردن، صندلیهای برقی با تنظیمات متعدد، سیستمهای کمک راننده و ایمنی پیشرفته، این خودرو را در رده محصولات لوکس و گران قیمت قرار میدهد. طراحی کابین با نمایشگر لمسی بزرگ، کیفیت بالای متریال و فضای کافی برای چهار سرنشین، تجربهای مدرن و راحت را برای کاربران به همراه میآورد.
با این حال، قیمت گران این خودرو وارداتی در ایران یکی از مهمترین چالشها برای جذب مشتریان است. با وجود تخفیفهای احتمالی عوارض گمرکی، هزینه خرید این خودرو به حدود ۶ میلیارد تومان میرسد که نسبت به بازار جهانی بسیار بالاتر است و فقط اقشار محدودی توانایی خرید آن را دارند. به این ترتیب، iX1 بیشتر برای کسانی که به دنبال ترکیب لوکس بودن، تکنولوژی روز و تجربه رانندگی برقی هستند مناسب بوده و بیشتر در جایگاه یک خودرو خاص و پرچمدار وارداتی باقی میماند.