
موتور 40 کیلوگرمی با قدرت 845 اسب بخار
دقیقاً نمیتوان گفت که تاریخچه خودروهای الکتریکی به چه زمانی بازمیگردد، اما خیلی قدیمیتر از آن چیزی است که فکر میکنید. میدانیم که در اوایل قرن نوزدهم، افرادی در حال آزمایش درشکههای برقی بودند و اولین وسیلهای که میشد نام خودرو بر آن نهاد، سهچرخهای انگلیسی بود که در سال ۱۸۸۱ با موتور زیمنس ساخته شد. از آن زمان، این خودروها بهتدریج و قدمبهقدم پیشرفت کردهاند. معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ که نشان داد خودروهای الکتریکی میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند، نقطه عطف دیگری بود و حالا، به لطف آزمایشگاه دونات لب (Donut Lab) در فنلاند و موتور الکتریکی دوناتشکل آن، ممکن است در آستانه یک نقطه عطف بزرگ دیگر در توسعه خودروهای الکتریکی باشیم.
موتور دونات تنها ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و یک موتور داخلچرخی است به این معنی که تمام اجزای مکانیکی اصلی مستقیماً در چرخ ادغام شدهاند. این موتور ۸۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قطر موتور تنها ۵۳۳ میلیمتر است. نسخهای از این موتور که توجه همه را جلب کرده، ۸۴۵ اسب بخار تولید میکند، اما در عمل، دونات لب قصد دارد این موتور را در اندازهها و انواع مختلف تولید کند. برای مثال، یک موتور ۵۳۳ میلیمتری با ۲۶۸ اسب بخار برای کامیونهای نیمهسنگین با گشتاور ۲۹۸۰ نیوتن متر. این آزمایشگاه حتی روی موتورهایی برای کاربردهای کوچکتر مانند لوازمخانگی و ابزارهای برقی کار میکند مثل نسخهای ۱۲۷ میلیمتری با وزن ۱.۵ کیلوگرم و قدرت ۴ اسب بخار برای استفاده در و پهپادها.
اگرچه موتورهای الکتریکی معمولاً بهاندازه موتورهای احتراقی و گیربکسهای سنتی فضای زیادی اشغال نمیکنند اما همچنان وزن قابلتوجهی دارند. برای مثال، یک موتور تسلا حدود ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین، مزایای موتورهای دوناتشکل داخلچرخی کاملاً واضح است. نیازی به ایجاد فضای اضافی برای موتورها نیست و صدها کیلوگرم از وزن خودرو کاسته میشود. علاوه بر این، دونات لب ادعا میکند که هزینه تولید این موتورها میتواند نصف موتورهای الکتریکی معمولی باشد. این موتور دو مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی، یعنی وزن زیاد و قیمت بالا را هدف قرار داده است.
هنوز هیچ خودروساز بزرگی برای استفاده از فناوری دونات لب قرارداد نبسته است ولی این به این معنا نیست که نمیدانیم موتور دونات شکل در جاده چگونه عمل میکنند؛ زیرا موتورسیکلتی بنام ورج TS پرو به این موتور مجهز شده است. این یک موتورسیکلت الکتریکی اسکاندیناویایی با ظاهری عجیب است که حفرهای بزرگ و دونات مانند دقیقاً در جایی دارد که محور عقب باید باشد. موتور بدون توپی چرخ عقب، ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این موتورسیکلت همچنین صرفاً برای ویدیوهای جذاب یوتیوب یا گشتوگذارهای کوتاه شهری طراحی نشده و با یک شارژ کامل بردی تا ۳۵۰ کیلومتر ارائه میدهد.
نقدهای بررسیکنندگان نشان میدهد که گشتاور آنی این موتورسیکلت هیجانانگیز است و ظاهر عجیب و آیندهنگرانه آن جذابیت زیادی دارد، اما برخی رانندگان معتقدند که کنترلها کمی غیرقابلپیشبینی هستند و نیاز به عادت کردن دارند. نکته مهم این است که این موتورسیکلت ثابت میکند موتور دونات فقط در تئوری خوب نیست بلکه جایگزینی عملی برای موتورهای الکتریکی معمولی است. در مورد عملکرد آن روی چهارچرخ در یک خودروی خیابانی تا زمانی که یک خودروساز این موتورها را در سدانها یا کراساوورها نصب نکند چیزی نمیدانیم، اما پتانسیل آن غیرقابلانکار است. کاربردهای واضح این فناوری در رودسترها، سوپراسپرتها، خودروهای اسپرت و هر چیزی است که از ارائهٔ قدرت زیاد در یک بدنه سبک سود میبرد.
علاوه بر این، وانتها هم میتوانند از قدرت و گشتاور عظیم این موتورها بهرهمند شوند بدون اینکه وزن نیم تنی موتورهای الکتریکی ظرفیت یدککشی یا حمل بار آنها را کاهش دهد. برد خودروها نیز از مدلهای اقتصادی کامپکت گرفته تا شاسیبلندهای آفرود، میتواند با کاهش وزن پیشرانه بهبود یابد. تصور کنید چه طرحهای عجیبوغریب خودرویی میتوان خلق کرد وقتی دیگر نیازی به نگرانی درباره محل قرارگیری موتور نباشد.