
GR یاریس با تیونینگ HKS
کمتر هاچبک اسپرتی میتواند بهپای هیجان رانندگی با تویوتا GR یاریس برسد. این خودرو با موتور سه سیلندر توربوشارژ قدرتمند و سیستم چهارچرخ محرک، عملاً یک ماشین رالی با جواز تردد در جاده است. از زمان ورود GR یاریس به بازار پنج سال پیش، بازار قطعات افترمارکت برای ارتقای این خودرو حسابی داغ بوده است. درحالیکه بسیاری به دنبال افزایش قدرت موتور بودند، شرکت HKS با جدیدترین پکیج خود روی بهبود آیرودینامیک تمرکز کرده است. این پکیج که Type-S Gen2 نام دارد، نهتنها ظاهر GR یاریس را خشنتر و جذابتر میکند بلکه عملکرد آیرودینامیکی آن را نیز بهبود میبخشد. برای مالکانی که عاشق رانندگی با این خودرو در پیست هستند، این ارتقاها میتوانند کاملاً ایدهآل باشند.
تغییرات از بخش جلویی خودرو آغاز میشود جایی که HKS یک اسپلیتر برجسته طراحی کرده که عمدتاً از پلیمر تقویتشده با فایبرگلاس (GFRP) ساخته شده و دارای صفحات انتهایی فیبر کربنی است. این اسپلیتر نهتنها ظاهری تهاجمی به خودرو میبخشد، بلکه گفته میشود داونفورس روی محور جلو را افزایش میدهد. HKS سپس جادوی خود را در کنارههای یاریس به کار برده و رکابهای جانبی جدیدی از همان جنس GFRP طراحی کرده است. در بخش عقب نیز یک باله کاملاً فیبر کربنی با پایههای گردن قو از سقف امتداد یافته تا داونفورس را به حداکثر برساند. این باله با فلاپهای آیرودینامیکی در دو طرف سپر عقب، تکمیل میشود.
این قطعات فقط برای جلبتوجه نیستند و HKS اعلام کرده که این قطعات بهبودهای آیرودینامیکی معناداری ایجاد میکنند، هرچند ارقام دقیق داونفورس ارائه نشده است. بااینحال، یک GR یاریس مجهز به این کیت کامل در سری مسابقات سوپر استقامت ژاپن ۲۰۲۵ در کلاس ST-2 رقابت میکند که خود بهترین آزمون واقعی برای این قطعات است. در ژاپن، اسپلیتر با قیمت ۱,۱۵۰ دلار عرضه میشود درحالیکه رکابهای جانبی و باله عقب هرکدام ۹۲۰ قیمت دارند. هنوز خبری رسمی درباره عرضه این قطعات در بازارهای بینالمللی منتشر نشده، بنابراین طرفداران GR یاریس خارج از ژاپن ممکن است مجبور شوند منتظر بمانند.