
معرفی هوندا سیویک تایپ R آلتیمیت برای خداحافظی با بازار اروپا
هوندا با نسخهای ویژه به نام آلتیمیت با سیویک تایپ R در اروپا وداع میکند. این هاچبک اسپرت ژاپنی که فروش آن در سال آینده در اروپا متوقف خواهد شد، با ویژگیهای ظاهری و آپشنهای خاص عرضه میشود تا پایانی بهیادماندنی داشته باشد. نسخه آلتیمیت تنها در رنگ سفید چمپیونشیپ ارائه میشود و با نوارهای قرمز روی کاپوت و کنارهها و سقف مشکی، ظاهری متمایز دارد. باله عقب فیبر کربنی، تزئینات فیبر کربنی روی رکابها و کنسول مرکزی و کفپوشهای قرمز با نشان فلزی تایپ R، کابین را جذابتر کردهاند. همچنین، پروژکتورهای درهای جلو لوگوی قرمز و سفید تایپ R را نمایش میدهند. هوندا برای خریداران اروپایی، یک جعبه هدیه شامل سوئیچ فیبر کربنی، نشان شمارهدار و کاور خودرو را نیز در نظر گرفته است.
از نظر فنی، نسخه آلتیمیت تغییری نسبت به مدل استاندارد ندارد. این خودرو همچنان از موتور ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر بهره میبرد. نیرو از طریق گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۵.۴ ثانیه را فراهم میکند. به گفتهٔ هوندا، قوانین سختگیرانه زیستمحیطی اروپا این شرکت را مجبور به توقف تولید تایپ R کرده است. هانا سویفت، مدیر استراتژی و محصولات هوندا در اروپا، اظهار داشت:
صنعت خودرو در حال تغییر است و سبد محصولات ما باید با قوانین اروپا هماهنگ شود.
بهعبارتدیگر، مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانهای قربانی دیگری گرفته است.
از نسخه آلتیمیت تنها ۴۰ دستگاه ساخته خواهد شد و هنوز آن اعلام نشده اما سیویک تایپ R معمولی در برخی کشورهای اروپایی، مانند هلند، به دلیل مالیاتهای سنگین روی خودروهای پرمصرف، قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار دارد. اگرچه سیویک تایپ R از اروپا خداحافظی میکند اما هوندا خبر از بازگشت مدل پریلود در نیمه اول سال ۲۰۲۶ داده است. این کوپه ۲+۲ با پیشرانه پلاگینهیبریدی و شبیهسازی تعویض دنده، گزینهای اسپرت اما متفاوت خواهد بود. هرچند بعید است پریلود بتواند حس رانندگی هیجانانگیز تایپ R را ارائه دهد اما همچنان روح اسپرت هوندا را در قارهٔ سبز زنده نگه خواهد داشت.