
دوج چارجر با پیشرانه V6 تنفس طبیعی پنتاستار و قیمت ارزانتر تولید خواهد شد
دوج پس از خروج کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، در حال آزمایش استراتژیهای جدید است. شایعات حاکی از آن است که برای چارجر نهتنها شاهد بازگشت موتور همی V8 خواهیم بود بلکه موتور قدیمی اما محبوب ۳.۶ لیتری پنتاستار V6 نیز ممکن است به این مدل بازگردد. نسل جدید دوج چارجر برای طرفدارانی که با توقف تولید موتورهای همی و مدلهای جذاب چلنجر و چارجر ناامید شده بودند، چندان رضایتبخش نبود. دوج با معرفی چارجر الکتریکی سعی کرد جای خالی همی V8 را پر کند؛ اما این مدل فاقد روح واقعی یک خودروی عضلانی بود. درنتیجه، فورد موستانگ تنها خودروی عضلانی V8 در آمریکا باقی ماند.
چارجر دیتونا الکتریکی با قوای محرکهٔ دوموتوره در دو نسخه شامل R/T با ۴۹۶ اسب بخار و اسکات پک با ۶۷۰ اسب بخار عرضه شد اما هیچکدام حس و حال همی را به طرفداران منتقل نکردند، حتی با وجود سیستم اگزوزی که برای شبیهسازی صدای V8 طراحی شده بود. بسیاری در شبکههای اجتماعی این صدا را به «پشه عصبانی» تشبیه کردند. کارلوس تاوارس بهصورت غیررسمی مسئول حذف همی شناخته میشد. حالا که او از استلانتیس جدا شده، مانعی برای بازگشت این موتور وجود ندارد. آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل جدید، هیچگاه مخالفتی با V8 نشان نداده است. علاوه بر این، رم قرار است در ۸ ژوئن رونمایی بزرگی داشته باشد و بسیاری معتقدند این میتواند بازگشت TRX با موتور همی باشد.
رم پیشتر پیشرانه همی را با موتور شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین جایگزین کرده بود. نسخه بنزینی چارجر که تا نیمه دوم سال به تأخیر افتاده نیز قرار است با همان موتور هوریکین عرضه شود اما طرفداران دوج همچنان از این تغییر راضی نیستند. بااینحال، به نظر میرسد دوج در حال بررسی بازگشت موتور محبوب ۳.۶ لیتری پنتاستار V6 به خط تولید چارجر است. کرایسلر این موتور را در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودروی نیویورک در سه نسخه ۳ لیتری، ۳.۲ لیتری و ۳.۶ لیتری معرفی کرد اما از سال ۲۰۲۲ دو نسخهٔ کوچکتر کنار گذاشته شدند و در سال ۲۰۱۶، کرایسلر نسخهٔ ۳.۶ این موتور را با منیفولد هوا، فنرهای سوپاپ، رینگهای پیستون، انژکتورهای سوخت و کوئل جدید ارتقا داد و نسبت تراکم هم افزایش یافت.
پنتاستار پس از ادغام فیات-کرایسلر با گروه پژو-سیتروئن و تشکیل استلانتیس، برخلاف بسیاری از موتورهای دیگر، در سبد محصولات باقی ماند. این موتور در کارخانههای میشیگان و مکزیک تولید میشود. استلانتیس در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲۴.۷ میلیون دلار برای تولید پنتاستار سرمایهگذاری کرد. خودروهایی مانند رم ۱۵۰۰، دوج دورانگو، جیپ گلادیاتور و رانگلر و مینیون کرایسلر پاسیفیکا همچنان با پیشرانهٔ پنتاستار قابل خریداری هستند. هرچند تأیید رسمی برای بازگشت پنتاستار به چارجر اعلام نشده، اما منابع آگاه توضیح دادهاند که چرا این تصمیم منطقی است. چارجر دیتونا با قیمت پایه ۵۹, ۵۹۵ دلار عرضه میشود درحالیکه نسخه بنزینی احتمالاً با قیمتی حدود ۷۶ هزار دلار وارد بازار خواهد شد. نسخه V6 میتواند با قیمتی حدود ۵۰ هزار دلار، گزینهای مقرونبهصرفهتر باشد.
پنتاستار بسته به مدل و سال تولید، بین ۲۷۵ تا ۳۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و در خودروهایی مانند چارجر، چلنجر، دورانگو، رم ۱۵۰۰، جیپ رانگلر، گلادیاتور و گرند چروکی استفاده شده است. طبق گزارش TK Garage، تصاویری از کارخانه استلانتیس در ایندیانا، گیربکسهایی مرتبط با پنتاستار را نشان میدهند که برچسبهایی با عبارت «PX» دارند. این عبارت احتمالاً به «فونیکس»، نام اولیه پنتاستار، اشاره دارد. این تصاویر گمانهزنیهای را برانگیخته است.