
اصرار به افزایش قیمت با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی همراه است؟
« با ادامه این وضع، اگر سازمان حمایت میخواهد در قالب این دستورالعملها برای ما قیمت تعیین کند ما خودروها را در بورس کالا میفروشیم.»
حالا سؤال اینجاست اصلاً چه کسی به این شرکت مجوز فروش خودرو در بورس کالا را داده است؟ از سوی دیگر، این خودروسازی تهدید میکند با این مدل قیمتگذاری، امکان فروش خودرو را نداریم. یک منبع آگاه در سازمان حمایت به «ایران» میگوید: «با تهدید نمیتوان کار را پیش برد. اگر یک روز خودرو عرضه نشود احتکار محسوب میشود. از سوی دیگر، سازمان حمایت مرجع کارشناسی قیمت خودرو است و قیمت خودرو را بررسی و به وزارت صمت اعلام میکند. اعلام قیمت خودرو با سازمان حمایت نیست بلکه با وزارت صمت است.» در نتیجه میتوان تخمین زد، سازمان حمایت مسأله بررسی و کارشناسی قیمت خودرو را انجام داده و احتمالاً نتیجه را نیز به وزارت صمت اعلام کرده است حالا اگر وزارتخانه هنوز نتیجه را اعلام نکرده شاید ملاحظاتی در کار است.
واکنش وزارت صمت به توقف عرضه خودرو
مدیرکل دفتر خودروی وزارت صمت گفت: «اعلام مسئولان این شرکت مبنی بر عرضه نکردن خودرو به دلیل افزایش نیافتن قیمت محصولات تولیدی از سوی وزارت صمت، غیرقابل قبول و تضییع حقوق عامه است.» مهرداد خسروی گفت: «هرگونه تغییر در قیمت عرضه خودروهای داخلی منوط به تعیین قیمت واقعی اجزا و قطعات و به دور از هزینههای حاشیهای و برآورد نهایی قیمت تمامشده، تضییع حقوق مصرفکننده و غیرقانونی است. قیمتگذاری خودرو در وزارت صمت براساس قیمت تمامشده محاسبه و اعلام میشود و افزودن هزینههای حاشیهای به قیمت نهایی توسط خودروساز غیرقانونی است.»
علت پیگیری برای افزایش قیمت
خودروساز در ازای درخواست قیمت بالاتر قرار است چه چیزی ارائه دهد؟ کیفیت محصولات و قطعات بالاتر خواهد رفت؟ این افزایش قیمت بدون ارائه برنامه دقیق واقعاً چه کارآیی به دنبال دارد؟ کسی موافق قیمتگذاری دستوری نیست اما این روش که دولت را هم برای رسیدن به مقاصد خود که افزایش قیمت است تحت فشار بگذارند و اهمیتی به شرایط مصرفکننده و توان خرید آنان ندهند هم از عجایب است.
برنامه عرضه خودرو در بورس کالا
مورد عجیب دیگر اعلام عرضه خودرو در بورس کالاست؛ در حالی که نه وزارت صمت، نه شورای رقابت و نه سازمان حمایت از این موضوع خبر ندارند. در پی درخواست این شرکت برای عرضه محصولاتش در بورس کالای ایران، روز گذشته(دوشنبه) نشستی میان مدیران این خودروساز و مسئولان بورس کالا برگزار شد. محمد نوروزپور، معاون پایاپای و خزانهداری بورس کالا در گفتوگو با بورس24، با اشاره به این دیدار و جلسه هماهنگی، تأکید کرد: «پیرو تجربههای پیشین، عرضه منظم و مستمر این شرکت در بورس کالا نیازمند تدوین برنامه زمانبندیشده و توافق بر سر الزامات اجرایی است؛ موضوعی که طی جلسات آتی تعیینتکلیف و وارد فاز اجرایی خواهد شد.» عادل پیرمحمدی بعد از حضور مدیرعامل و مسئولان بورس کالا در کارخانه این شرکت و بازدید از خطوط تولید، اعلام کرد: «با توجه به شرایط سخت و زیاندهی شرکت که ناشی از قیمتگذاری دستوری و چشمپوشی از واقعیتهای اقتصادی و تعلل طولانیمدت سازمان حمایت بر تعیینتکلیف وضعیت قیمتگذاری است، هیأتمدیره تصمیم به استفاده از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات گرفت.»
با این همه جای این سوال باقی است: مگر فرآیند عرضه خودرو در هر بخشی برای فروش زیر نظر وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت نیست، پس چطور به طور یکجانبه از سوی بورس کالا با یک خودروساز در این خصوص جلسه برگزار میشود!