
برندهبودن در هر مرحله
هیچ یک،تجارتهای موفق –آنها که به طور مداوم پیشرفت میکنند و نتایج ثابت میگیرند- نقاط مشترک فراوانی با قهرمانان بزرگ دارند. هر دوی آنان باید برای رقابت تلاش فراوان کنند و برنده شوند. خلاقیت، نظم و باروری باید با هم ترکیب شوند و نیرویی ایجاد کنند که بزرگتر از مجموع این بخشها باشد. این امر برای تجارتهای کوچک یا قهرمان المپیک صدق میکند.
نیروی ششم از هفت نیروی تسلط بر تجارت، بهینهسازی مداوم و بیشینهسازی، بر توانایی شما در اقدام به فرایند هستهای موجود، به خصوص آن که سودآور است تاکید دارد و در پی انجام موثرتر آن است. گویی شما مدام تجارت خود را به سمت سطح بعدی موفقیت متحول میسازید.گاهی موقعیتهای بزرگ رشد، از ابتکارات بزرگ سر برنمیآورند بلکه از انجام فرایندهای مرکزی که آن تجارت در گذشته انجام میداده و اجرای آنها به روشی موثرتر ناشی میشوند. یک پیشرفت کوچک اما مترقی که در حوزههای کلیدی صورت میگیرد میتواند منجر به رشد هندسی تجارت به عنوان یک کل شود.
چهار کلید وجود دارد:
ذهنیت یک قهرمان را ایجاد کنید
موفقها، بینش روشنی دارند، آنها به هدفشان حمله می کنند و برای بازی آمادهاند. یک قهرمان، نقاط ضعف و قدرت رقابت را بررسی میکند، سپس طرح بازی را میریزد و مهارتها و تخصصهای خود را در آن وارد میکند تا به نتیجه مطلوب دست یابد. همچنین به مهارتهای مدیریتی هم نیاز است: داشتن ماموریت و هدف، نه تنها محرکی برای شماست، بلکه برای دیگران هم الهامبخش است. واردشدن به آن ذهنیت هم برای شما و هم برای تیمتان یک ضرورت است.
اجرا کنید، سازگار شوید و نتایج را بهینه سازید
به منظور بهینهسازی مداوم تجارت خود، باید روی نتایج خاصی که باعث رشد تجارتتان میشوند، متمرکز شوید.
موقعیتهای بیشینهسازی را میتوان در هر حوزه تجارت پیدا کرد: تربیت نسل مدیریت، فروش و دورنمای آن، تغییر فروش، تغییرات عرضه برای قیمت بالاتر یا فروش بیشتر و… راه حل آن این است که فرایند کنونی و نتایج هریک ازحوزهها را درک کنید و ثبت کنید و با پیشبینی حوزههای چالشبرانگیز تیم خود را با طرحی واضح و روشن به حرکت درآورید و بدین ترتیب میتوانید بر پیشرفتهای خاص که بیشترین تاثیر را دارند، هدفگذاری کنید.
بهینهسازی یکی از موقعیتهاییست که از آن حسابی غفلت میشود؛ اما از مهمترین موقعیتها برای بقای شرکت و رشد هندسی درون سازمان است.
وقتی که تیم خود را به تمرکز بر بزرگترین نواحی توسعه سوق میدهید و طرح و برنامهای شفاف و روشن دارید، نتایج، مبهوتکننده خواهند بود.
از تحلیل پس از بازی برای برتری خود استفاده کنید.
نمیتوانید بر چیزی که ارزیابی نکردهاید، مدیریت کنید. از تجارب و نتایج آن درس بگیرید. موفقیتها و شکستهای خود را ارزیابی کنید و در دور مجدد بازی، از نظر ذهنی برای دور بعد آماده باشید.
اگر باختید، چگونه اقدامات خود را به پیش میبرید؟
اگر برنده شدید، چه عواملی در موفقیت شما نقش داشتند؟
تصمیمات مهمی که اتخاذ کردید برای بهتر یا بدتر، چه بودند؟
چگونه نقاط خود را حفظ خواهید کرد و ضعفهایتان را جبران میکنید.
فرهنگ مطلوبی را برای موفقها و پرتلاشها اشاعه دهید
به عنوان یک مدیر تجاری، میدانید که سازمانهای موفق، با همترازی با نیروهای حیاتی و مهم، مبتکران موفق پرورش میدهند. ابتکار مداوم، فرایندهای کارآمد تجاری، سیستم عملکرد قدرتمند و صلاحیت و رفتار تیم، همگی در شرکتهای برتر دنیا در هماهنگی کامل هستند.
چابکی نیز اهمیت دارد- همچون هر قهرمانی. برای تبدیل شدن به سازمانی که تحول دائم دارد، در تمام سطوح باید انعطافپذیری وجود داشته باشد و این راز موفقیت تجاری در دنیای امروز است که اغلب نادیده انگاشته میشود و ضررهای زیادی را بر صاحبان کسبوکارها تحمیل میکند.