
ذهنیت درست برای رهبری کسبوکار
هیچ یک،رهبران مایلاند خودشان را درگیر کنند. آنها میخواهند در هر جنبهای از کارشان دستی داشته باشند. با این حال ممکن است این تمایل به عنوان فداکاری دیده شود، در واقع تمرکز رهبران در جهات بسیاری کشیده خواهد شد. برخی از رهبران به دنبال راهی برای کمکردن مشکلات هستند. طبق تحقیقات، ذهنیت به معنی تمرکز بر روی حال است، که به وسيله مراقبه و تکنیکهای دیگر حاصل میشود و به رهبران کمک میکند تا با کارکنان خود ارتباط بهتر و در نتیجه عملکردی بهتر داشته باشند. ذهنیت یک مهارت آموزشی است. ما میتوانیم ذهن را تمرین دهیم تا یاد بگیریم چگونه از توجهمان استفاده کنیم.
خوشبختانه برای کسانی که با ذهنیت آشنا هستند، رسیدن به این هدف آسان است. در اینجا چهار مرحله مفید وجود دارد.
الگوها را بشکنید.
چندکارهبودن. جلسات پشت سر هم. مدیریت هر بخش. اینها چیزهایی هستند که رهبران به آنها عادت دارند زیرا آنها فکر میکنند بهرهوری را به این شکل بالا میبرند. اما این ممارستها در واقع رهبران را از حال جدا میکند. ژاکلین کارتر نویسنده مجله هوگارد گفت: امروزه بسیاری از رهبران در الگوهای عادتی از نحوه کارکردن در گذشته یا نحوه پذیرفتن روشهای کارکردن که آنها را به طور ناکارآمد مشغول میکنند، گیر کردهاند. آنها وقتی شروع به جمعکردن ذهنشان میکنند و متوجه میشوند که توانایی لازم برای موثرترشدن در نحوه مدیریت ذهنشان را دارند، میتوانند تمرکز، نظم و حس راحتی بیشتری حتی در شلوغترین روزهایشان داشته باشند.
در عوض، رهبران باید عادتهای کاریشان را بررسی کنند. آنها باید در مورد نحوه توسعه فرآیندها فکر کنند و تکنیکهای جدید و بیشتر موجود را در نظر بگیرند.
دامنه را محدود کنید.
امروزه مردم با جزئیات و دادهها احاطه شدهاند. اما تلاش برای جذب همه چیز، منجر به نادیدهگرفتن حقایق مهم میشود. متوجهبودن، به کارآفرینان کمک میکند تا کل تصویر جلوی خود را ببینند. کوین ویجایاویکراما حرف جالبی در این باره میزند. او مدیر عامل شرکت حسابرسی و خدمات مالیاتی دیلوت است؛ ویجایاویکراما شرح داد که چگونه او با یک مدیر اجرایی در آنجا ملاقات کرد و درباره سبکهای رهبری صحبت کردند. او گفت با تمرکز کامل بر روی این رهبر به جلسه رفت. او توانست فراتر از حرفهای این مدیر برود و لحن زبان بدن این مدیر را ارزیابی کند. ویجایاویکراما در ایمیلي نوشت: «من فهمیدم که این مدیر نگران نقش حرفهایاش نبود بلکه نگران نحوه انعطافپذیری و تغییر سبک شخصی رهبری خود در یک محیط جدید بود.» «اگر شما برای به اشتراکگذاشتن این لحظههای ذهنی و معنادار وقت نگذارید نمیتوانید با شخص دیگری همدردی کنید و بفهمید آنها دنبال چه میگردند. بنابراین همیشه بدانید چه زمانی حواس او پرت میشود. پس متوقف کنید و یک قدم به عقب برگردید. از آنها بخواهید تا آنچه را گفتهاند تکرار کنند. این راهی برای تمرکز مجدد است و به این شکل همه جزئیات آن موقعیت را به دست آورید.
فقط به خاطر کارکردن کار نکنید.
صرف زمان برای انرژیگرفتن مجدد روش خوبی برای کمک به بهرهوری است. اما گاهی رهبران، جلسات و پروژهها را فقط به این دلیل برنامهریزی میکنند که کاری کرده باشند. بدون یک هدف مشخص، رهبران و کارکنان نمیتوانند به طور کامل تمرکز کنند. پیتر استراوس، موسس و مدیر عامل شرکت جزیره هیلتون، مدیریت شیلات هامیلتون متوجه شد که تیمش جلسات هفتگی را فقط به این خاطر که فعال باشند برگزار میکرد. از آنجا که هیچ اتفاقی نمیافتاد، او در نهایت هدف جدی جلسات را برای فعالیتهای سرگرمکننده قرار داد. این به او و کارکنانش اجازه داد تا وقتی زمانی وجود دارد استراحت کنند و بتوانند در هنگام لزوم تمرکز کنند.استراوس از طریق ایمیل گفت «ما گردش مالی بسیار کمی داریم، ما زمانی موفقتر میشویم که ذهنیتر باشیم، و تمرکز بیشتری بر جایی که میرویم داشته باشیم.» بنابراین مشغولیت به کار را با یک زمان استراحت جایگزین کنید.
نیت خود را در آغاز بررسی کنید.
نیت بر ذهن سایه میافکند. رهبران به جای تمرکز بر نیازهای تیمشان، تمرکز بر موفقیت شرکت را میخواهند. اما این امر چشمهای کارفرمایان را بر روی نیازهای کارکنان میبندد. هاوارد میگوید: «شفقت، خصوصیت داشتن نیتهای مثبت برای دیگران است.» «شفقت در رهبری شما به مردم نشان میدهد که شما پشت آنها را دارید. این به نوبه خود، منجر به تعامل بیشتر، وفاداری و عملکرد بالاتر میشود.» کارآفرینان باید بر روی حال حاضر تمرکز کنند و قبل از یک تصمیمگیری بررسی و تحقیق کنند. لحظهای توقف به رهبران کمک خواهد کرد تا برای اقدامات و تصمیماتشان ذهنیتر باشند.