
درگ رفت و برگشتی بین دوج چارجر دیتونا و بی ام و i5
بامو i5 M60 با پلتفرم CLAR که اختصاصاً برای خودروهای الکتریکی طراحی نشده، قیمت پایه ۸۵,۰۹۵ دلار دارد درحالیکه دوج چارجر دیتونا اسکات پک با پلتفرم STLA Large که برای خودروهای الکتریکی ساخته شده، ۷۰,۱۹۰ دلار قیمتگذاری شده است. علاوه بر تفاوت قابلتوجه در قیمت، همین اختلاف در وزن هم دیده میشود. وزن i5 M60 حدود ۲۳۷۵ کیلوگرم و چارجر دیتونا ۲۷۱۰ کیلوگرم است.
هر دو خودرو از قوای محرکۀ الکتریکی دوموتوره بهره میبرند و نسبت قدرت به وزنی بسیار نزدیک دارند. دوج چارجر دیتونا اسکات پک با استفاده از حالت پاورشات که ۴۰ اسب بخار اضافی برای ۱۵ ثانیه فراهم میکند، حداکثر ۶۷۰ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقابل، بامو i5 M60 روی کاغذ ۶۰۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد، هرچند بامو معمولاً ارقام قدرت و گشتاور را کمتر از واقعیت اعلام میکند. این سدان الکتریکی پس از M5 با ۷۲۷ اسب بخار، دومین مدل قدرتمند سری ۵ کنونی محسوب میشود.
این دو خودرو در سه دور باهم رقابت کردند. بهترین زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت برای چارجر ۳.۶ ثانیه و برای بامو ۳.۷ ثانیه بود. هر دو خودرو ۴۰۰ متر را در ۱۱.۹ ثانیه طی کردند. در پیچ ۱۸۰ درجه، چارجر با لاستیکهای پهنتر خود ۱.۱۷ جی شتاب جانبی ثبت کرد درحالیکه این عدد برای بامو ۱.۰۳ جی بود. بااینحال، پس از خروج از پیچ و در مسیر بازگشت به خط شروع، بامو با زمان ۳۴.۲ ثانیه، تنها یکدهم ثانیه سریعتر از چارجر با ۳۴.۳ ثانیه به پیروزی رسید. چارجر در خط پایان سرعت بیشتری برابر با ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت نسبت به بامو با ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت داشت اما چابکی بامو در پیچها تعیینکننده بود.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر دیتونا | بامو i5 M60 | |
پیشرانه | الکتریکی دوموتوره | الکتریکی دوموتوره |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۷۱۰ کیلوگرم | ۲۳۷۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۰,۱۹۰ دلار | ۸۵,۰۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۸۵,۹۶۵ دلار | ۹۵۷۴۵ دلار |