
اولین رانندگی با شورلت کوروت ZR1 جدید
هزار اسب بخار صدایی خاص دارد. این صدای نسیمی آرام در یک بعدازظهر است که ناگهان با ورود شورلت کوروت C8 ZR1 دگرگون میشود، با دو توربوشارژر بلبرینگی که تا ۲۶.۱ psi فشار بوست را به موتور ۵.۵ لیتری V8 مدل LT7 تزریق میکنند. ZR1 با قدرت عجیب ۱۰۶۴ اسب بخار در ۷ هزار دور بر دقیقه، اینطور نشان میدهد که هدف جنرال موتورز رسیدن به ۱۰۰۰ اسب بخار بوده و از آن فراتر رفته است؛ اما اینطور نیست. هدف صرفاً «حداکثر قدرت ممکن» بود و مشخص شد که این حد به خروجی چهاررقمی، سرعت نهایی ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت و زمان دور پیست نوربرگرینگ میرسد که هنوز اعلام نشده، اما احتمالاً موستانگ GTD با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار دلار را حسابی شرمنده خواهد کرد.
وقتی برای اولین بار سوار ZR1 میشوید، بهتر است با پدال گاز مانند یک تیم خنثیسازی بمب با بستهای از مواد منفجره رفتار کنید. ما ZR1 را در پیست جینجرمن در میشیگان راندیم و صبح با باران سرد آغاز شد. این فرصت خوبی بود تا تأیید کنیم یک خودروی دیفرانسیل عقب با ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور، مجهز به لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ R در یک روز سرد و مرطوب ایدهآل نیست. ZR1 روی آسفالت خیس مانند یک خودروی معمولی روی برف است، با لاستیکهای جلوی ۲۷۵ که در پیچهای تند با سرعت کمی بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت لیز میخورند و لاستیکهای عقب ۳۴۵ که با شاید ۲۵ درصد فشار گاز به هرزگردی میافتند. خوشبختانه آسمان صاف شد، پیست خشک شد و درنهایت ZR1 توانست استعدادهایش را به نمایش بگذارد.
جینجرمن پیستی نسبتاً کوچک با طول ۳.۴ کیلومتر است اما ZR1 هر پیستی را کوچک جلوه میدهد؛ مانند یوزپلنگی رها در یک رستوران یا جنگنده F-22 که در زیر شیروانی خانهٔ مادربزرگ شما مانور میدهد. شتاب ZR1 آنقدر انفجاری است که یافتن معیاری برای مقایسه دشوار است، اما بیایید تلاش کنیم. این ماشین در ۲۳.۸ ثانیه به ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت میرسد و این کار را با بال عقب بزرگ سفارشی انجام میدهد که سرعت را کاهش میدهد. قدرت عظیم ZR1 از همان خط شروع قابلاستفاده است. زمان ۲.۲ ثانیهای برای رسیدن به ۹۶ کیلومتر بر ساعت، بهترین عددی است که تابهحال از یک خودروی دیفرانسیل عقب دیدهایم و با پورشه ۹۱۱ توربو S چهارچرخ محرک برابری میکند. سیستم لانچ کنترل کوروت بسیار هوشمند و قابل تنظیم است و باعث میشود خودرو بتواند ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۹.۵ ثانیه طی کند.
توجه داشته باشید که این اعداد روی آسفالت معمولی به دست آمد و در پیست درگ با سطح چسبناک، قطعاً عملکرد بهتری ممکن است. البته این یک خودروی درگ نیست. ZR1 برای نابود کردن رکوردهای پیستهای جادهای بهینه شده، بهویژه با پکیج پرفورمنس ZTK به قیمت ۱,۵۰۰ دلار، رینگهای فیبر کربنی ۱۳,۹۹۵ دلاری و پکیج آیرودینامیک فیبر کربنی ۸,۴۹۵ دلاری. این پکیج آیرودینامیک با بال عقب عظیمی که بیش از ۵۴۴ کیلوگرم داونفورس تولید میکند، قابلشناسایی است. در جلو، صندوق بار کوچک کوروت برای خنکسازی و آیرودینامیک قربانی شده و جریان هوا از زیر خودرو به سمت بالا حرکت کرده و از طریق کاپوت خارج میشود. همچنین کانالهای خنککننده ترمز در گلگیرهای عقب و کانالهای بیشتری برای تغذیه هوای خنک به توربوها تعبیه شده است.
اینها ویژگیهای ظاهری واضح ZR1 هستند، اما اگر هنوز مطمئن نیستید، شیشه عقب دوتکه نشانه قطعی ZR1 است. این پانل مرکزی که به کوروت C2 سال ۱۹۶۳ اشاره دارد، برای خنکسازی بیشتر دارای منافذ است. با گرم شدن لاستیکها و خشک شدن پیست، متوجه شدیم که نیروی عظیم ZR1 سبک رانندگی خاصی را میطلبد. خوشبختانه موتور LT7 بازخورد صوتی فراوانی از وضعیت آمادگی خود ارائه میدهد اما اساساً میتوانید فرض کنید که در کسری از ثانیه آماده جهش است. توربوها در منیفولدهای اگزوز ادغام شدهاند و حسگرهای سرعت خاص خود را دارند، با سیستم مدیریت موتور که همیشه تلاش میکند توربینها را در حال چرخش نگه دارد. حتی وقتی بهسرعت پدال گاز را رها میکنید، صدای سوت ادامهداری میشنوید که نشاندهنده ادامه چرخش توربوها است، صدایی پسزمینه که بر غرش عمیق موتور میللنگ تخت LT7 سوار است.
جنرال موتورز هنگام توسعه موتور LT6 تنفس طبیعی Z06 میدانست که نسخه توربوشارژ وجود خواهد داشت، بنابراین LT7 از روز اول با ورودی جدید، پیستونها و شاتونهای تقویتشده و یک سیستم تزریق سوخت MPI اضافی که مکمل سیستم تزریق مستقیم است، برای مأموریتش بهینه شد. ممکن است از سیستمهای تزریق سوخت دوگانه استنباط کنید که LT7 سوخت زیادی مصرف میکند و حق با شماست. درواقع، تشنگی سیریناپذیر ZR1 و مخزن سوخت نسبتاً کوچک ۷۰ لیتری آن، عوامل محدودکننده در روزهای پیست خواهند بود. ما سعی در ثبت رکورد دور نداشتیم و بااینحال ZR1 بهسختی ۸۰ کیلومتر را قبل از نیاز به توقف برای سوخت طی کرد. طبق اعلام EPA، کوروت ZR1 در رانندگیهای شهری ۱۹.۶ لیتر بنزین و در بزرگراه ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف میکند.
ثبت شتاب جانبی ۱.۱۳ جی در آزمایش چسبندگی هرچند عدد قابلتوجهی است اما هنوز بهاندازه ۱.۱۶ جی کوروت Z06 مجهز به Z07 نیست. با وزن ۱۷۳۷ کیلوگرم، ZR1 تنها ۷۵ کیلوگرم سنگینتر از Z06 است که هرچند افزایشی تحسینبرانگیز است اما همچنان اضافهوزن محسوب میشود. همچنین اگرچه ZR1 از دیسکهای ترمز جلوی ۴۰۰ میلیمتری بهره میبرد که بزرگترین دیسکها در تاریخ کوروت هستند اما عملکرد ترمزگیری آن مشابه Z06 است و توقف از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به ۴۲.۷ متر مسافت نیاز دارد و از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در ۸۳.۲ متر متوقف میشود، در مقایسه با ۴۲.۴ متر و ۸۳.۵ متر برای Z06.
کابین نیز کپی Z06 است اگر نگوییم استینگری پایه. در اینجا صرفاً یک نشانگر بوست و حالت سرعت بالای اختصاصی ZR1 وجود دارد که اساساً به کنترل پایداری میگوید قصد دارید در خط مستقیم بسیار سریع بروید، اما کابین تیپ پایهٔ 1LZ آزمایشی ما اساساً همان کابین استاندارد کوروت است. در این تیپ حتی از گرمکن صندلیها هم خبری نیست اما وقتی ۱۰۶۴ اسب بخار دارید، چه کسی به امکانات رفاهی نیاز دارد؟
از دید ما، ZR1 خودرویی قابلتأمل است. باید ایستاد و لحظهای فکر کرد که ساخت چنین خودرویی چقدر باورنکردنی است. حدود دو دهه پیش، شورلت هنگام توسعهٔ C6 ZR1 با ۶۳۸ اسب بخار قدرت حتی مطمئن نبود که بتواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری Z06 با ۵۰۵ اسب بخار را بهبود بخشد، چون لاستیکهای عقب در تمام دنده یک در حال هرز گردی بودند. در آن زمان، ۶۳۸ اسب بخار بیش از آن چیزی بود که کوروت میتوانست تحمل کند. سپس نسل هفتم کوروت، Z06 با ۶۵۰ اسب بخار و ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار را به ارمغان آورد. یکی از مهندسان کوروت در آن زمان گفت:
یک هفته Z06 را میرانید و فکر میکنید میتوانست صد اسب بخار دیگر داشته باشد اما هیچوقت پس از راندن ZR1 فکر نمیکنید صد اسب بخار دیگر لازم دارد.
حالا به اینجا رسیدهایم. آنها صد اسب بخار دیگر اضافه کردند و صد اسب بخار دیگر بعدازآن و صد اسب بخار دیگر بعدازآن. کوروتهای پرچمدار قبلی هرچقدر هم خوب بودند، طبق قوانین سال ۱۹۵۳ بازی میکردند یعنی موتور جلو، دیفرانسیل عقب و پیشرانهٔ V8 پوشراد. چه کسی فکر میکرد ۷۵۵ اسب بخار روزی خیلی معمولی به نظر برسد، آنهم اینقدر زود؟ معیارها بهسرعت در حال تغییرند. ۳۷۵ اسب بخار ZR1 مدل ۱۹۹۰ که در زمان خود حیرتانگیز بود حالا برای یک شاسیبلند خانوادگی عادی است. آیا ۱۰۶۴ اسب بخار هم روزی عادی خواهد شد؟ بعید میدانیم اما اگر بهاندازه کافی جسور هستید که بخواهید طعم آن آینده را بچشید، ZR1 همین حالا آماده است.
مشخصات فنی
Chevrolet Corvette ZR1 2025 | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۱۰۶۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۵ ثانیه |
شتاب جانبی | ۱.۱۳ جی |
توقف از ۱۱۰ | ۴۲.۷ متر |
حداکثر سرعت | ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۷۲۱ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۲۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۳۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۳ میلیمتر |
وزن | ۱۷۳۸ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۷۸,۱۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۲۰۵,۲۶۵ دلار |