
آزمایش تسلا مدل S پلد در نوربرگرینگ با بهروزرسانیهای جزئی
مدل S پلد زمانی سلطان بلامنازع خودروهای الکتریکی پرفورمنس بود و با قوای محرکهٔ سهموتوره خود ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما اخیراً، تازهواردهایی مانند پورشه تایکان توربو GT و شیائومی SU7 Ultra، جایگاه آن را به چالش کشیدهاند. این خودروها نهتنها در پرفورمنس با پلد رقابت میکنند بلکه این کار را با پلتفرمهای جدیدتر و طراحیهای بهروزتر انجام میدهند. اگرچه شتاب فوقالعاده مدل S همچنان چشمگیر است اما شاسی قدیمی شروع به نشان دادن محدودیتهای خود کردهاند. منتقدان اشاره کردهاند که سیستم تعلیق خودرو در پیچهای تند و ترمزگیریهای سنگین برای هماهنگی با قدرت عظیم آن با مشکل مواجه است. مدل S که ابتدا در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، اکنون ۱۳ سال سن دارد.
درحالیکه تسلا طی سالها بسیاری از اجزای این خودرو را بهروزرسانی کرده، ساختار زیرین و سختافزار دینامیکی آن بازطراحی عمیقی که خودروهای الکتریکی پرفورمنس مدرن به آن نیاز دارند را تجربه نکرده است. ویژگیهای کلیدی که به استانداردهای صنعت تبدیل شدهاند، مانند سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی، فرمانپذیری چرخهای عقب یا حتی سیستم تعلیقی که برای رانندگی تهاجمی تنظیم شده باشد، همچنان در مدل S غایب هستند. برای یک خودروی الکتریکی پرچمدار، این یک مشکل است. تسلا اغلب خود را بهعنوان یک شرکت فناوری سریع معرفی کرده، اما وقتی صحبت از بهروزرسانی خودروها میشود، سرعت آن به طرز شگفتآوری کند بوده است. سایبرتراک نزدیک به پنج سال طول کشید تا به تولید برسد و هر دو مدل S و مدل X در بیش از یک دهه تغییرات ظاهری اندکی داشتهاند.
اکنون، با ورود رقبای الکتریکی جدید به بازار بهویژه از چین، رویکرد کند تسلا در بازطراحی خودروها شروع به ضربه زدن به جایگاه آن کرده است. خودروسازان سنتی اکنون سریعتر مدلهای خود را بهروزرسانی میکنند و این موضوع توجیه سبد محصولات قدیمی تسلا را دشوارتر کرده است. البته هنوز امید است که تسلا تغییرات عمیقتری در زیر پوست مدل S پلد برنامهریزی کرده باشد، اما اگر پروتوتایپ نوربرگرینگ را ملاک قرار دهیم، بهروزرسانی مدل S پلد ۲۰۲۵ ممکن است بیشتر ظاهری باشد. برای برندی که زمانی خودروی الکتریکی مدرن را تعریف کرد، این استراتژی در بازاری که بهسرعت در حال شلوغ شدن و پیشرفت است، ریسک بزرگی محسوب میشود.