
رانندگی با مرسدس 1913
در آن زمان، خودروها مختص ثروتمندان بودند. مرسدس ۱۹۱۳ با قیمت ۸ هزار دلار عرضه شد. به گفتهٔ جی لنو میگوید، یک خانه خوب در آن زمان حدود ۱۲ هزار دلار بود که این مقایسه ارزش این مرسدس را نشان میدهد. نمونهای از این مرسدس که به گاراژ جی لنو آمده، در سال ۱۹۱۳ در پاریس به صاحب اولیهاش تحویل داده شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط مجموعه نترکات به حالت اصیل خود بازسازی شد. این خودرو از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۴ کاملاً ناپدید بود اما امروز یکی از جواهرات مجموعه نترکات است و در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین در کلاس خود را کسب کرد. بدنه خودرو توسط طراح فرانسوی هنری لابوردت ساخته شده بود در زمانی که صنعت اتاقسازی رونق داشت. این خودرو با رنگ سیاه و عناصر نیکلاندود شده تزئین شده است زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود.
موتور عظیم ۹.۶ لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است و امروزه حتی بهتر از سال ۱۹۱۳ کار میکند. لوگوی مرسدس در آن زمان تنها یک ستاره سهپر بود بدون حلقه دور آن. ستارۀ سهپر مرسدس نشاندهنده سلطه بر هوا، دریا و زمین بود که نشان میداد این شرکت ماشینهایی برای تسخیر همهجی جهان میسازد. حلقه دور ستاره تا سال ۱۹۲۶ اضافه نشد. صندلیهای داخل کابین بیشتر شبیه مبلهای راحتی هستند تا صندلیهای خودرو. این صندلیها با چرم سیاه دکمهدوزیشده روکش شدهاند و آمادهاند تا سرنشینان را نوازش کنند. فرمان چوبی بزرگ، هدایت خودرو را بر عهده دارد اما برای چرخاندن آن باید تلاش زیادی کرد.
وقتی موتور روشن میشود، خودرو چنان میلرزد که گویی زلزلهای در گاراژ رخ داده و این لرزش در فضا طنینانداز میشود. البته در سرعتهای بالاتر، لرزش کمتر میشود. این خودرو هرچند سقف و شیشه جلو دارد اما کنارهها کاملاً باز هستند. مرسدس ۳۷/۹۵ دابل فیتون تورپدو که در ترافیک لسآنجلس، بین فوردها و تویوتاها حرکت میکند و منظرهای تماشایی است. دیدن خودرویی که از دورانی دیگر آمده، هرروز اتفاق نمیافتد. تنها حدود دوازده نمونه از این خودرو باقیمانده است و این دابل فیتون تورپدو که به برنامه جی لنو آورده شده، تنها نمونه باقیمانده از نوع خود است.