
بی ام و RR کانسپت
بامو در نمایشگاه کانکورسو دلگانزا در ایتالیا با رونمایی از کانسپت RR، نگاهها را به خود خیره کرد. این موتورسیکلت مفهومی، پیشنمایشی از نسل ششم سوپربایک M1000RR است. کانسپت RR با بدنهای از فیبر کربن و آلومینیوم، ظاهری تهاجمی و زاویهدار ارائه میدهد که از مدلهای قبلی بامو متمایز است. اگرچه بامو هنوز وزن دقیق این کانسپت را اعلام نکرده اما تمرکز مهندسان بر آیرودینامیک برای دستیابی به «پایداری در سرعتهای بالا»، «حداکثر سرعت در پیچها» و «حداقل مقاومت هوا» مشهود است.
برخلاف M1000RR کنونی که از بالچههای بزرگ در جلو استفاده میکند، کانسپت RR طراحی آیرودینامیکی ظریفتری دارد. این تغییر نهتنها ظاهر زیباتری ایجاد کرده بلکه به افزایش داونفورس در جلو کمک میکند، چیزی که در موتورسیکلتهای اسپرت مدرن برای بهبود چسبندگی در سرعتهای بالا حیاتی است. زیر بدنه فیبر کربنی کانسپت RR، یک پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی قرار دارد که بیش از ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور با فناوریهای پیشرفتهای مثل کنترل کشش چند سطحی، کنترل چرخش، مدیریت ترمز موتور و حالتهای مختلف رانندگی مجهز شده است، ویژگیهایی که در مدلهای قبلی M1000RR و S1000RR نیز دیده میشدند.
برای مقایسه، M1000RR کنونی با وزن خشک ۱۹۷ کیلوگرم و نسخه M با ۱۹۳ کیلوگرم عرضه میشود. این مدلها به ترتیب ۲۰۶ و ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. نسخه M با نسبت تراکم بالاتر (۱۴.۵ در مقابل ۱۳.۳)، دریچههای گاز بزرگتر (۵۲ میلیمتر در مقابل ۴۸ میلیمتر)، سوپاپهای تیتانیومی و لاستیک عقب ۲۰۰ میلیمتری (در مقابل ۱۹۰ میلیمتری S1000RR)، عملکرد بهتری در پیست دارد.
کانسپت RR از نظر مشخصات فنی اطلاعات محدودی ارائه داده اما مشخص است که بامو بر بهبود عملکرد پیست تمرکز کرده است. نسل اول S1000RR که از سوزوکی GSX-R1000 الهام گرفته بود، در خیابان عملکردی فوقالعاده داشت اما در پیست چندان چشمگیر نبود. بااینحال، بامو در سالهای اخیر این مدل را بهطور قابلتوجهی بهبود داده است بهگونهای که «توپراک رازگاتلی اوغلو» با M1000RR کنونی توانست در مسابقات قهرمانی جهان سوپربایک به مقام قهرمانی دست پیدا کند.