
ابوالفضل ساعی مهربانی کارگردان فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا» با اشاره به تجربه ساخت این فیلم تأکید کرد که در آثار کوتاه این چنینی باید تنها یک لحظه را برجسته کرد.
ابوالفضل ساعی مهربانی کارگردان فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا»، در گفتگو با هیچ یک درباره فرآیند شکلگیری این اثر گفت: واقعیت این است که زمانی ایده فیلم به ذهنم رسید که امکانات، تجهیزات و گروه مورد نظر برای تولید فراهم شده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این فیلم را که موضوع آن به فلسطین و اتفاقات جاری در غزه مربوط میشود، تولید کنیم. تمام مراحل ضبط تنها ۶ ساعت به طول انجامید و نکته قابل توجه این است که در این فیلم هیچگونه حرکتی از سوی دوربین وجود ندارد. تمام روایت در یک نما ضبط شده که به نوعی تمرکز مخاطب را روی مضمون اصلی بیشتر کند.
وی درباره ایده مرکزی فیلم توضیح داد: موضوع اصلی فیلم تأکید بر حضور همیشگی خداوند است؛ اینکه حتی در تاریکترین لحظات هم، نگاه خدا از انسانها برداشته نمیشود. همین نگاه، محور اصلی روایت ما در «زیر چشمان خدا» بود.
ساعی مهربانی درباره روایت فیلم در قالب محدود ۱۰۰ ثانیهای، بیان کرد: واقعیت این است که نمیتوان برای چنین فرمتی نسخهای کلی پیچید، چون هر فیلمساز با تجربه و نگاه خودش به سراغ این محدودیت زمانی میرود. اما چیزی که من در تجربه شخصیام به آن رسیدم، این است که فیلمهای موفق جشنواره ۱۰۰ معمولاً روی یک لحظه متمرکز میشوند، نه بیشتر. یعنی آن لحظه خاص، آن مصرع تأثیرگذار یا آن نقطه اوج باید چنان انتخاب شود که بیننده را به فکر فرو ببرد و تأثیرش را بگذارد.
وی افزود: فیلم ۱۰۰ ثانیهای نباید بار سنگینی از روایت و داستان را به دوش بکشد. اگر بخواهیم قصه مفصلی را در این مدت کوتاه جا بدهیم، نه تنها مخاطب فرصت درک کامل آن را پیدا نمیکند، بلکه روایت هم ناقص و ناپخته به نظر میرسد. متأسفانه امسال نمونههای زیادی از این دست آثار را در جشنواره دیدیم؛ فیلمهایی که مخاطب هنوز درگیر داستان نشده، به پایان میرسند. به نظرم کلید موفقیت در این گونه آثار، سادگی است؛ هم در فرم و هم در محتوا. این سادگی است که باعث میشود مخاطب با فیلم ارتباط برقرار و پیام آن را دریافت کند.
این فیلمساز درباره رویکرد خود به چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، عنوان کرد: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای علاقهمندان فیلمسازی است؛ بهویژه برای کسانی که هنوز نخستین فیلم خود را نساختهاند و دنبال فرصتی برای شروع هستند. از سوی دیگر، ساخت فیلم در قالب ۱۰۰ ثانیهای به دلیل کوتاه بودن زمان و هزینههای نسبتاً پایینتری که دارد (البته این هم وابسته به ایده است)، امکان بسیار خوبی برای تمرین، تولید و تجربه فراهم میکند. بعد از ساخت و ارسال فیلم، جشنواره بستر مناسبی برای رقابت، دیده شدن و سنجش توانمندیها فراهم میکند که برای هر فیلمسازی، چه تازهکار و چه با تجربه، اتفاق مهمی است.
ساعی مهربانی در پایان یادآور شد: واقعیت این است که این فرصت فقط برای فیلماولیها جذاب نیست. حتی برای من که تجربههای قبلی در ساخت فیلم کوتاه داشتم، این تجربه خاص و متفاوتی بود. فیلم ۱۰۰ میتواند به نوعی نخستین قدم تثبیت یک فیلمساز در فضای حرفهای باشد.
فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا» به تهیهکنندگی میلاد محمدی و کارگردانی ابوالفضل ساعی مهربانی از محصولات باشگاه فیلم سوره است که در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ اکران شد. در این فیلم سید عباس فرطوسی و نورا سائلی ایفای نقش میکنند.