
تیلتروتور بل MV-75
ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ برنامه تسلیحات آینده دوربرد (FLRAA) را برای جایگزینی هلیکوپتر افسانهای UH-60 بلک هاوک آغاز کرد. پس از رقابتی سهساله بین شرکتهای سیکورسکی و بل، در دسامبر ۲۰۲۲ بل با تیلتروتور V-280 والور بهعنوان برنده اعلام شد. حال این پرندهٔ عمود پرواز آیندهٔ ارتش آمریکا رسماً MV-75 نام گرفته است. این نام معنی خاصی دارد و حرف M به معنای چندمنظوره، V به معنای برخاست و فرود عمودی و «۷۵» به سال ۱۷۷۵، زمان تأسیس رسمی ارتش آمریکا اشاره دارد. این وسیله یک تیلتروتور است که یعنی قابلیت برخاست و فرود عمودی هلیکوپتر را با سرعت و برد هواپیماهای بال ثابت را ترکیب میکند.
MV-75 با دو موتور توربوشفت رولزرویس AE 1107F با قدرت ۷۰۰۰ اسب بخار، سرعت کروز ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت ۵۵۵ کیلومتر بر ساعت را ارائه میدهد که تقریباً دو برابر سرعت بلک هاوک است. برد رزمی آن بین ۹۳۰ تا ۱۴۸۰ کیلومتر و برد پرواز بدون سوختگیری ۳۹۰۰ کیلومتر است، درحالیکه بلک هاوک تنها ۵۸۲ کیلومتر برد دارد. این هلیکوپتر با وزن برخاست حداکثر ۱۴ هزار کیلوگرم، میتواند ۴۵۰۰ کیلوگرم بار یا ۱۴ سرباز مجهز را حمل کند و به خدمهای چهارنفره (دو خلبان و دو تیرانداز) نیاز دارد. طراحی تیلتروتور MV-75 با موتورهای ثابت و روتورهای متحرک، نسبت به V-22 آسپری بهبود یافته و با مواد کامپوزیتی پیشرفته، وزن کمتر و نگهداری سادهتری دارد. این ویژگیها آن را برای عملیات در محیطهای پرخطر و مأموریتهای چندمنظوره مانند تهاجم، جابجایی نیرو و عملیات امدادی ایدهآل میکند.
MV-75 با بدنهای شبیه به بلک هاوک، درهای جانبی ۱.۸ متری و ارتفاع بال بیش از ۲.۱ متر از زمین دارد که خروج آسان سربازان و میدان دید وسیع برای تیراندازان را فراهم میکند. حسگرها، تسلیحات و اویونیک پیشرفته این هلیکوپتر توسط لاکهید مارتین طراحی شدهاند و نسخه تهاجمی آن (AV-280) قادر به شلیک موشک، راکت و پهپادهای کوچک است. MV-75 برای عملیات خودمختار نیز طراحی شده و در سال ۲۰۲۰ پروازی کاملاً خودکار از برخاست تا فرود را با موفقیت انجام داد. این قابلیت امکان انجام مأموریتهای ساده مانند تدارکات را بدون نیاز به دخالت خلبان فراهم میکند.
تولید شش فروند پروتوتایپ MV-75 از تابستان ۲۰۲۴ آغاز شده است. بدنه در کانزاس و قطعات در تگزاس تولید و مونتاژ نهایی در آماریلو انجام میشود. اولین پرواز پروتوتایپ برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و تولید محدود از ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد. ارتش آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ این تیلتروتورها را در خدمت عملیاتی داشته باشد. تعداد دقیق MV-75 موردنیاز ارتش مشخص نیست اما با توجه به ناوگان بیش از ۲,۱۰۰ فروندی بلک هاوک، انتظار میرود تعداد قابلتوجهی تولید شود. نسخههای ویژه برای عملیات نیروهای ویژه (مانند MH-60M) نیز در حال توسعه است.