
در جریان برگزاری همایش فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و هند در حاشیه «ایران اکسپو ۲۰۲۵»، ضمن اشاره به لزوم آشنایی تجار ایرانی با مدلهای تجارت بینالملل بر علاقمندهای دو طرف برای گسترش مبادلات تجاری تاکید شد.
به گزارش هیچ یک از سازمان توسعه تجارت ایران، همایش فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و هند با حضور حسین بامیری رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران، خالد خان، عضو مرکز تجاری ایران در بمبئی در هند و جمعی از هیاتهای تجاری هر دو کشور برگزار شد.
در ابتدای این همایش بامیری، به توضیح کیفیت صادرات ایران و هند پرداخت و افزود: در ۱۰ سال گذشته عمده معاملات و صادرات ایران به هند، به انواع مشخصی از صادرات کالا نظیر خرما، پسته، بادام و محصولات پتروشیمی محدود شده و تنوعی در سبد محصولات صادراتی ایران دیده نمیشد.
وی با تاکید بر اینکه تجارت دو کشور با ظرفیتهای تجاری آنها تناسب ندارد، افزود: ایران میتواند علاوه بر صدور کالاهای مصرفی به هندوستان، صادرات خدمات را هم در دستور کار خود داشته باشد و ایجاد این امکان با حضور هرچه پررنگتر تجار ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی انجام شود.
رایزن بازرگانی ایران در هند ادامه داد: تاجران و تولیدکنندگان ایرانی باید ساختار شرکتهای خود را جهانی کنند و تا حد کافی به مدلهای تجارت بینالملل آشنا شوند. این امر مستلزم بازاریابی درست و حضور سالانه تجار ایرانی در رویدادهای بینالمللی است.
در ادامه خالد خان عضو مرکز تجاری ایران در بمبئی، گفت: ما درصددیم فصل جدیدی از ارتباط تجاری ایران و هندوستان را ایجاد کنیم و توانمندی هر دو ملت را در سطح وسیع تری به اشتراک بگذاریم.
وی تصریح کرد: اگر بندر چابهار پذیرای تاجران هندی باشد، امکان گسترش تجارت هند با ایران فراهم می شود و این مهم از طریق سیاستها و همکاری درست و در زمانی درست انجام میشود.
همچنین در این همایش، مسعود ابراهیم شاه، مشاور اسبق نخست وزیر مالزی در توضیح فرصتهای گسترده صادرات هند، آینده این کشور را بینظیر دانست و از امکانات نمایشگاهی به عنوان پایگاهی مناسب برای تحقق و توسعه بیشتر در آینده تجاری کشورها یاد کرد.