
روشهایی برای داشتن مشتریانی مادامالعمرروشهایی برای داشتن مشتریانی مادامالعمر
هیچ یک، «دو قدم به پیش، یک قدم عقب. دو قدم به پیش، یک قدم عقب.» شرایط خوبی نیست، مگر نه؟ مدتهاست دارید روی بهینهسازی تبلیغات و بازاریابیتان کار میکنید، ولی ناگهان به خودتان میآیید و میبینید که مشتریانتان به صورت دائمی از شما خرید نمیکنند.امیدوار بودید که محصول یا خدمات فوقالعادهتان باعث ایجاد وفاداری مشتریانتان شود. اگرچه ممکن است گاهی اینطور بوده باشد، اما واقعیت این است که صرفا فوقالعادهبودن محصولاتتان نمیتواند استراتژی کارآمدی برای حفظ مشتریان باشد. اگر روی مشتریانتان متمرکز نشوید و کاری نکنید که آنها احساس ارزشمندبودن کنند، در نهایت آنها را از دست خواهید داد و این برایتان گران تمام خواهد شد.جذب مشتریان جدید برای محصولاتتان چیزی بین شش تا هفتبرابر گرانتر از حفظ مشتریان فعلی تمام خواهد شد. شما باید هرکاری را که میتوانید، انجام دهید تا وفاداری مشتریانتان را افزایش دهید. هیچگاه ارزش «حفظ مشتری» را دست کم نگیرید. در ادامه به چهار استراتژی اشاره میکنیم که میتوانید به این منظور به کار بگیرید.
1- مشتریانتان را بهتر از خودشان بشناسید.
مردم ذاتا دوست دارند شناخته و درک شوند. اگر آنها احساس کنند که شما این نیاز آنها را برطرف میکنید، شما را به هر کسبوکار رقیب دیگری، که در آن صرفا یک مشتری هستند، ترجیح خواهند داد. تاکتیک خوبی که میتوانید به کار بگیرید، این است که کمی وقت بیشتری به هر مشتری اختصاص دهید. این استراتژی ساده را در هر نوع ارتباطی که با مشتری برقرار میکنید، لحاظ کنید. روشهای زیادی برای ارتباط برقرارکردن با مشتری وجود دارد که باید بهترینشان را بسته به کسبوکارتان انتخاب کنید، اما سعی کنید با مشتری ارتباطی واقعی و انسانی داشته باشید.
2- سیستمهای نظرسنجی داشته باشید.
مشتریان دوست ندارند مورد بیتوجهی شما قرار بگیرند. یکی از چیزهایی که آنها میخواهند، این است که احساس کنند حرفهایشان شنیده میشود. اگر به مشتریان اجازه دهید حرفهایشان را بزنند، میتوانید تجربه مثبت و مفیدی را برای آنها ایجاد کنید.سیستمهایی مثل نظرسنجی یا پرسشنامه به شما کمک میکند تا متوجه شوید که مشتریانتان چه احساسی به کسبوکار، محصولات و خدمات شما دارند. با این کار میتوانید به نتایج و دیدگاههای مفیدی در زمینه حفظ مشتریان و افزایش میزان رضایت و وفاداری آنها دست پیدا کنید. پیشنهاداتشان را بررسی کنید و تا جای ممکن به کار بگیرید. مدتهاست از مشتری قدیمیتان خبری نیست؟ گوشی تلفن را بردارید و از او خبری بگیرید. حرفی از فروش نزنید و فقط سراغش را بگیرید. شاید راه ارتباط با شما را گم کرده باشد. اگر میتوانید، هدایای کوچک یا کارتهای تخفیفی را برای مشتریان قدیمیتان بفرستید تا ثابت کنید برای وقت و نظراتشان ارزش قائل هستید.
3- بسيار مهربان و مودب باشید.
سپاسگزاری کار درستی است، اما سورپرایزی غیرمنتظره نیز میتواند کارایی زیادی داشته باشد. وقتی اتفاقات شیرین و غیرمنتظرهای برای مردم پیش میآید، آن را فراموش نمیکنند. مهربانیهای غیرمنتظره در خاطر مردم ماندگار میشود.شپ هایکن، متخصص بازاریابی، اصطلاحی برای این مهربانیهای غیرمنتظره دارد که به عقیده او باعث تمایز کسبوکار شما نسبت به کسبوکارهای دیگر میشود. «لحظات جادویی» نامی است که او روی این کارهای غیرمنتظره گذاشته است. بسته به اندازه و قدمت کسبوکارتان باید لحظات جادویی مناسبی برای مشتریانتان تدارک ببینید. این کار میتواند شامل اشانتیونهای کوچک، کارتهای تبریک تولد یا بلیت کنسرت یا تئاتر باشد.
4- خدمات در حد انتظار ارائه دهید.
اگر فکر میکنید خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری مهمترین کاری است که باید برای پیشرفت کسبوکارتان انجام دهید، درست فکر میکنید! درسهای مهمی در زمینه ارتباط با مشتری وجود دارد که باید به خوبی آنها را بدانید. اول از همه اینکه گزینههای مختلفی را در اختیار مشتری قرار دهید تا بتواند به وسیله آنها از شما کمک بگیرد یا سوالاتش را بپرسد؛ تماس تلفنی، ایمیل یا گفتوگوی آنلاین. هرچه گزینههای بیشتری داشته باشید، میزان رضایت مشتریانتان را افزایش خواهید داد. همچنین فراموش نکنید که صفحهای تحت عنوان «سوالات متداول» در وبسایت خود داشته باشید تا مشتریان بتوانند پاسخ سوالات رایج را در آنجا بخوانند. این صفحه را به طور مرتب بهروز کنید تا مرجع کاملی از سوال و جواب مربوط به کسبوکارتان داشته باشید. اگر محصول یا خدمات پیچیدهای را ارائه میکنید، میتوانید چند ویدئوی آموزشی نیز تهیه کنید و در وبسایتتان بگذارید.مشتریانی که یک بار از شما خرید میکنند و دیگر از آنها خبری نمیشود، نمیتوانند به رشد و گسترش کسبوکارتان کمکی کنند. اگر میخواهید در کسبوکارتان به موفقیت برسید، باید یاد بگیرید که چگونه مشتریانتان را حفظ كنيد و میزان وفاداریشان را افزایش دهید. این کار، سرمایهگذاری ضروریاي برای کسب درآمد در آینده و اطمینان از موفقیت کاریتان است.